Bemutatkozás
Rólam
Baráz Rita szakvizsgázott fejlesztőpedagógus vagyok, 3 gyermek édesanyja. Mindig is gyermekekkel szerettem volna foglalkozni, ezért tanultam pedagógusnak.
Fontosnak tartom, hogy szakmailag folyamatosan fejlődjek, ezzel is elősegítve a hozzám forduló gyermekek képességeinek kibontakoztatását.
Képesítéseim:
-
Magyar tanítói diploma (ELTE 2001)
-
Óvópedagógusi diploma ( Kecskeméti Főiskola 2003)
-
Német nemzetiségi óvópedagógusi diploma (Soproni Egyetem 2005)
-
Fejlesztőpedagógusi diploma (Debreceni Egyetem, 2012)
-
Pedagógus szakvizsga differenciál pedagógia szakirány (Debreceni Egyetem, 2013)
-
Pető Intézet ( konduktor hallgató 1999.-2001.)
-
Kulcsár- féle komplex mozgásterápia (Delecato) - Nyíregyháza, 2013.
-
Nemzetközi Csecsemőmasszázs CIMI oktató 2015.
Elsősorban 3-14 éves korú gyermekek fejlesztésével foglalkozom, különös tekintettel az óvoda és az iskola közötti átmenetre (iskola-előkészítő foglalkozások keretében),
- óvónőként tudom, mit szükséges magával vinnie az óvodából a sikeres iskolakezdéshez,
- tanítókent tudom, mire lesz szüksége a gyermekeknek az iskolában,
- fejlesztőpedagógusként pedig ezen a képességek fejlesztésére koncentrálok.
Egyénileg, tanulási zavarral küzdő (diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia) gyermekek fejlesztését is szívesen vállalom.
Alapvető értéknek tartom a precíz és szakmailag megalapozott diagnosztikai méréseket, majd az erre épülő, egyénre szabott, következetes fejlesztési munkát. Minden esetben bevonom ebbe a közös munkába a szülőket, és esetenként a nagyszülőket is.
Meggyőződéssel vallom, hogy fejlesztő munkám csak akkor lehet eredményes, ha a CSALÁD segítő együttműködésével haladunk lépésről lépésre a közösen megválasztott úton.
Idézet
"A gyermek a legtökéletesebb teremtmény, mert egyedül ő tudja megalkotni saját egyéniségét. A gyermek lelke lágy viaszhoz vagy fehér papírhoz hasonló, ahová magának a gyermeknek kell belevésni a képzeteket."
Maria Montessori
A fejlesztőpedagógus
A fejlesztőpedagógus legalapvetőbb feladata, a tanulási nehézségek kialakulásának a megelőzése ill. korrekciója.
Az iskolai tanulást nehezítő tényezők már óvodás korban is felismerhetők, és a súlyosabb esetek elkerülése érdekében már ekkor elkezdjük a preventív munkát.
A 3-7 éves korosztály idegrendszeri fejlődésének jellemzője, hogy ebben az időszakban a leghatékonyabb. Nem véletlen, hogy a fejlesztés is ennél a korosztálynál a legeredményesebb, így még iskolakezdés előtt rendeződhetnek azon részképesség hiányok, amik a későbbiekben tanulási nehézségekhez vezethetnek.
A gyerekek életében az első iskolai sikerek vagy kudarcok meghatározhatják a hozzáállásukat a tanuláshoz, ezen keresztül pedig későbbi sikerességüket az iskolában. Még a legokosabb gyermekek esetében is a kisebb, esetlegesen rejtett részképesség hiányosságok felmérése és korrigálása, illetve a tudatos felkészülés az iskolai feladatokra, az iskolák elvárásainak pontos ismerete, a megfelelő életkorban történő iskolakezdés, mind hozzájárul ahhoz, hogy a gyerekek könnyebben vegyék az óvoda és az iskola közötti átmenetet, és sikerrel induljanak az iskolában.
A felmérő tesztek és a foglalkozások alkalmasak arra, hogy a fejlesztőpedagógus még iskola előtt beazonosítson olyan jeleket, amelyek esetleges későbbi komolyabb problémákra utalnak, mint például a diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia. Így pontosan tervezett folyamatos fejlesztéssel tudja segíteni ezeket a gyermekeket is.